سایر موضوعات مرتبط با مدیریت کسب و کار و کارآفرینی
حامد آغشلوئی؛ محمدجواد مصدق؛ رضا احتشام راثی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل کسبوکار جدید به منظور کمک به کارآفرینان در توسعه کسب وکارهای نوین و استارتاپهای تجارت الکترونیک می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر جهتگیری توسعهای و به لحاظ ماهیت کمّی است. جامعه آماری خبرگان تحقیق 25 نفر صاحب نظر در حوزه کارآفرینی و تجارت الکترونیک میباشد. توسعه مدل براساس مدل پایه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل کسبوکار جدید به منظور کمک به کارآفرینان در توسعه کسب وکارهای نوین و استارتاپهای تجارت الکترونیک می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر جهتگیری توسعهای و به لحاظ ماهیت کمّی است. جامعه آماری خبرگان تحقیق 25 نفر صاحب نظر در حوزه کارآفرینی و تجارت الکترونیک میباشد. توسعه مدل براساس مدل پایه کسبوکار استروالدر و پیگنور (2010) و محدودیتهای شناسایی شده در آن انجام شده است. در توسعه مدل ابعاد و مؤلفههای مربوط به هر بعد از طریق مرور مطالعات مبانی نظری گردآوری گردید. سپس بر اساس نظرات خبرگان به منظور محاسبه نسبت روایی محتوا، از میان ابعاد و مؤلفههای معرفی شده ابتدایی در نهایت 12 بعد و 83 مؤلفه تأیید و نهایی شد. ابعاد نهایی مدل کسبوکار پژوهش حاضر شامل اهداف کسبوکار، استراتژی، رقبای کلیدی، شرکای کلیدی، کانالها، مشتریان، ارتباط با مشتریان، ارزش پیشنهادی، شایستگیهای کلیدی، پلتفرم کلیدی، قیمتگذاری و جریان درآمدی، ساختار هزینهای و ریسک می باشند. طبق نتایج محاسبات کمّی مهمترین ابعاد از دیدگاه خبرگان اهداف کسبوکار با امتیاز 87/0، استراتژی بازاریابی محتوایی با امتیاز 7/0 و تأمین کنندگان مشتریان هدف با امتیاز 61/0 هستند. نتایج تحقیق نشان میدهد مدل کسبوکار ارائه شده در پژوهش حاضر علاوه بر بهبود مدل کسبوکار استروالدر و پیگنور موجب درک بهترکارآفرینان از عناصر مدل کسبوکار میشود و با ایجاد همگرایی و درک مشترک از مفاهیم کسبوکار میان کارآفرینان و سرمایه گذاران به بهبود مذاکرات سرمایهگذاری میکند. با استفاده از این مدل کسبوکار کارآفرینان علاوه بر جزئیات فنی بر ارزش پیشنهادی نیز تمرکز میکنند.